Tuesday, June 16, 2009

MUAFAKAT ATAU HANCUR

Muafakat kita tidak cantik. Yang mudah nampak, keburukan. Mudah melebel orang.Warna itu siapa.Kulit itu siapa. Dalaman kita tidak cantik. Timbul perasaan iri hati antara satu sama lain.

Nak bergaduh mudah. Nak berbaik susah.

Akhir zaman kita akan mudah diratah oleh musuh. Kita ramai tetapi musuh tetap disekeliling. Seperti orang lapar yang mengerumuni makanan. Menunggu masa untuk menyerbu.

Kekuatan umah kita tidak berkualiti. Pegangan kita makin longgar.
Macam mana nak bersatu kalau yang remeh temeh pun kita bergaduh.
Macam mana nak bersatu kalau benda-benda kecil pun diperbesar-besarkan.

Ada Al-Quran yang dijadikan panduan pun kita masih bergaduh. Walaupun kita ini berNabikan Muhamad yang satu, Berkiblatkan Kaabah yang sama tetapi tidak dapat bersatu.

Yang mudah pecah belah adalah orang Islam. Orang / Kaum lain atas kertas sahaja bergaduh. Dibelakang semuanya baik dan teratur.
Musuh Islam akan bertepuk tangan selagi kita tidak sedar. Kita akan terus ditindas.

Dalam hal ini kepentingan agama perlu diutamakan. Soal perpecahan, keutamaan perlu diletakan dengan betul. Perlu bezakan yang mana baik dan yang mana tidak baik.
Kalau ada ilmu semua ini tidak akan berlaku. Ilmu yang disalahguna akan membawa kepada kehancuran.

Muafakat hikmahnya amat besar.

Ingatlah, jangan terhantuk baru nak sedar. Dalam kehidupan hari ini kita masing-masing buat hal sendiri. Siapa kawan dan siapa lawan pun kita tidak kenal. Keadaan sekarang dah berubah. Kita perlu bersatu semula. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
Islam akan menjadi hebat kalau bersatu. Nabi Muhammad s.a.w pun turut menyeru umatnya agar bersatu.

Hari ini, jika dilihat, umat Islam kadang-kadang kesalahan yang kecil sengaja diperbesarkan. Jarang sekali melihat kebaikan yang banyak. Salah orang nampak terang, salah sendiri sembunyi-sembunyi.

Kalau kita pandai menilai, pastinya keharmonian akan tercapai. Bukan semua benda yang kita berpuas hati. Tetapi hati orang lain juga patut dijaga.
Islam melarang kepada perpecahan. Hari ini perpaduan rapuh kerana perbezaan politik. Percanggahan fahaman jadi perbezaan.

Kita harus kembali kepada agama.Dalam hal ini. Kita sebagai umat Islam diikat dengan satu akidah. Masing-masing antara kita mempunyai peranan. Di akhirat nanti, persaudaraan kita semasa hidup turut akan dipersoalkan. Dengan kata lain kita harus mentadbir dengan betul persaudaraan kita semasa hayat masih ada jika tidak mahu memperolehi balasan yang tidak baik di akhirat nanti.

Dalam mencapai pemuafakatan banyak halangan yang perlu ditempuhi. Jika kita tahu peranan masing-masing tidak mustahil pemuafakatan ini akan tercapai. Kita harus rai -merai antara satu sama lain atas dasar Islam. Letakan perbezaan fahaman politik disebelah.

Hari ini kita sering berbincang siapa yang benar dan siapa yang salah.
Tetapi kita jarang dan boleh dikatakan tidak langsung membincangkan apa yang benar dan apa yang salah. Sepatutnya semuanya harus dibuat pertimbangan. Semakin banyak kita bercakap, semakin banyak pula kesilapan atau kesalahan yang timbul.

Pemimpin hari ini sudah terbalik. Yang salah pun dikatakan benar dan yang benar pula dikatakan salah. Ada ilmu tetapi tidak digunakan dengan betul. Kalau dah tahu benda itu salah, katakan saja yang ianya salah. Jangan putarbelitkan kebenaran. Dan jangan ulanginya.

Pemimpin akan bertanggungjawab diatas apa juga kemungkaran yang dilakukan oleh orang bawahannya akibat daripada kebenaran dan kesalahan yang diputarbelitkan. Jangan terus menerus mencampakan diri kepada kemungkaran.

Benda yang baik sepatutnya pakat-pakat menyokong. Yang tidak baik pula pakat-pakat la menentang. Jangan yang dituntut kita tidak buat. Yang mungkar pula kita terdorong untuk melakukannya.

No comments: