Sunday, July 5, 2009

MENGELIRUKAN RAKYAT


Maksud sebenar ayat 90 surah Al-Nahl :
" Sesungguhnya Allah menyuruh ( kamu ) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kamu kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran ".

Kalau kita bercakap tanpa bukti, kita dituduh jahil, kafir, terpesong akidah, ayah pin dan sebagainya. Maklumlah, kita cuma belajar sekolah rendah kerajaan. Tak masuk sekolah Agama pun. Tapi apa yang peliknya, cerdik pandai agama ni la yang selalu mengelirukan orang. Mana taknya, ayat Al-Quran yang maksudnya panjang di " Rumuskan " mengikut selera / kepentingan mereka.

Maksud yang di "rumus " ada sebenarnya dalam tafsiran tetapi tidak menyeluruh. Kalau orang kedah depa kata " Baca ayat tak habih ". Ini semua punca-punca kesesatan dan kelangkabut yang melanda negara sejak akhir-akhir ini.

2 comments:

Anonymous said...

Itulah apa nak jadi kepada ulama-ulama yang mempergunakan islam untuk kepentingan peribadi. Cuba kita bandingkan sinar (NUR) wajah ulama - ulama itu dengan sinar (NUR) (wajah-wajah umat islam yang ikhlas dan memperjuangkan menegakkan agama ISLAM

Anonymous said...

mana ada NUR kat muka depa ni.ingat x p/raya kat anak bukit dulu??sapa org tua yg selak kain tunjuk ANU dia kat bdk2 puteri umno???USTAZ NI LA KALAU HAMPA NAK TAU!!!