Thursday, June 18, 2009

Jalan Perpaduan


Politik Malaysia hari ini diwarnai dengan idea Kerajaan Perpaduan yang dicetuskan oleh Presiden PAS Dato Seri Hadi Awang. Idea ini jika dilihat mempunyai maksud yang mendalam.


Kerajaan Perpaduan akan menggabungkan UMNO dan PAS dan seterusnya BN dan PR. Namun begitu lontaran idea ini sukar di terima oleh sebahagian pihak. Bagi mereka idea ini amat melampau dan tidak mungkin akan terjadi.

Bagi Pemimpin-pemimpin PAS yang berkeras menentang idea ini ialah TGNA. Sebagai seorang yang disanjung Ilmu agamanya, sukar sangatkah TGNA untuk berkompromi dalam Pembentukkan Kerajaan Perpaduan. Rasanya tidak ada cacat celanya jika idea ini di teruskan. Tentangannya cukup hebat sehinggakan Pencetus Idea ini pun diberi amaran untuk berhenti memperkatakan idea ini.



Semua orang amat dahagakan penggabungan antara parti siasah melayu terbesar ini.

Kalau masih ingat, DSHA merupakan orang yang paling lantang mengkritik UMNO. tetapi kini beliau melontarkan satu idea untuk menggabungkan UMNO dan PAS. Pasti ada sesuatu yang telah disedari oleh beliau. Pasti ada keinsafan dari beliau.

Tidak mungkin jika hanya perkara kecil beliau mengutarakan idea Kerajaan Perpaduan ini.


Kita harus dan wajib berfikir secara logik dan positif serta menyokong usaha yang dilakukan ini. Demi untuk masa depan. Demi anak-anak dan cucu cicit pada masa akan datang.

No comments: